About Hale Tenger:

Hale Tenger’s works, realized by the use of a wide range of materials, video and sound, constitute a metaphorical language that takes its reference from identity, belonging, power, state, violence and official history. In her installations, presence and experience are key elements whether they create meditative atmospheres or uncanny ones.

In her multidisciplinary works, Tenger reflects the repercussions of the state of conflict of society/individual had fallen into whilst trying to digest modernization’s dynamics. In this sense, state power and violence, oppression and repressed aspects of both society and self are questioned throughout her works that operate with the qualities of mood, sound, texture and affect. As an artist interested in the concepts of civilization and progress, beginning with her early work, Tenger took up power relations echoed within their historical/social/individual dimensions, with implied or pronounced connotations of violence. Thus, Tenger’s installation-based art corresponds to a rich content and meaning, which is nurtured by current sensibilities, evolving in political perceptions, situations and content with a rich language.

 

Hale Tenger (b.1960, Izmir), graduated from the Ceramics Department of Mimar Sinan Fine Arts University after a bachelor’s degree in Computer Programming at Boğaziçi University. In 1988, she completed her Master in Fine Arts at the South Glamorgan Institute of Higher Education. The artist who participated in the 16th Istanbul Biennial in 2019, held a solo show at Dubai, Alserkal Avenue in 2018, which was a significance international project after her participation in the 57th Venice Biennale in 2017. Tenger’s solo exhibitions include; Rizzuto Gallery (Palermo, 2018); Protocinema (New York, 2015); Galeri Nev Istanbul (Istanbul, 2013); Smithsonian Institute (Washington, 2011); Green Art Dubai (Dubai, 2011), Mannheimer Kunstverein (Mannheim, 2001). Group exhibitions and biennials include Centre Pompidou (Paris, 2016), Art Gallery of Western Australia (Perth, 2014), Arter (Istanbul, 2011), Boghassian Foundation (Brussels, 2013), Istanbul Modern (Istanbul, 2013-2011); Martin-Gropius-Bau (Berlin, 2009), 22nd São Paulo Biennial (São Paulo, 1994); Manifesta 1 (Rotterdam, 1996); 3rd Gwangju Biennial (Gwangju, 2000); 2nd Johannesburgh Biennial (Johannesburg, 1998). Receiving the British Council Award, Tenger has been invited to a number of artist residencies including The Rockefeller Foundation, Bellagio Center (Bellagio, 2019), ArtPace (Texas, 1997), New York State College of Ceramics at Alfred University (New York, 1994). The artist, whose works have been included in international collections such as Centre Pompidou, Art Gallery of Western Australia, Istanbul Modern, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Foundation Collection, lives and works in Istanbul.

*

Hale Tenger Hakkında:

Hale Tenger, geniş bir malzeme çeşitliliğinin yanı sıra video ve sesin kullanımıyla gerçekleştirdiği eserlerinde referansını kimlik, aidiyet, iktidar, devlet, şiddet ve resmi tarih anlayışı gibi temalardan alarak metaforik bir dil yaratır. Sanatçının meditatif ya da tekinsiz olarak yorumlanabilecek ortamlar yarattığı yerleştirme ağırlıklı pratiğinde, mevcudiyet ve deneyim, oldukça önemli unsurlardır.

Tenger, farklı disiplinleri bir araya getirdiği çalışmalarında, modernleşmenin dinamiklerini sindirmeye çalışan toplumun veya bireyin çatışmalı hallerini yansıtır. Bu bağlamda, devletin gücü ve şiddeti, toplumun ve bireyin üzerindeki baskılar gibi konular, sanatçının ruh hali, ses, doku ve etkileşim üzerinden geliştirdiği eserlerinde sıkça sorgulanır. Uygarlık ve ilerleme kavramlarıyla ilgilenen bir sanatçı olarak, ilk dönem yapıtlarından bu yana gündeme getirdiği olgular arasında yansıttığı güç ilişkileri, kimi zaman örtük, kimi zaman belirgin bir şiddet çağrışımıyla ele alınır. Bu anlamda Tenger’in sanatı, güncel duyarlılıkla beslenen, politik algı ve durumlar üzerinden gelişen, karma dilli zengin bir içerik ve anlama karşılık gelir.

 

Hale Tenger (d.1960, İzmir), Boğaziçi Üniversitesi Bilgisayar Programcılığı Bölümü’nün ardından 1986 yılında Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde Seramik Bölümü’nden mezun oldu ve yüksek lisansını 1988 yılında South Glamorgan Institute of Higher Education’da tamamladı. 2019’da 16. İstanbul Bienali’ne katılan Tenger’in 2018 yılında Dubai, Alserkal Avenue’da gerçekleşen kişisel sergisi, 2017’de davet edildiği 57. Venedik Bienali’nden sonra yurt dışında gerçekleşen en geniş kapsamlı projesi oldu. Tenger’in solo sergileri arasında Rizzuto Gallery (Palermo, 2018); Protocinema (New York, 2015); Galeri Nev İstanbul (İstanbul, 2013); Smithsonian Institute (Washington, 2011); Green Art Dubai (Dubai, 2011), Mannheimer Kunstverein (Mannheim, 2001); katıldığı grup sergileri ve bienaller arasında ise Centre Pompidou (Paris, 2016), Art Gallery of Western Australia (Perth, 2014), Arter (İstanbul, 2011), Boghassian Foundation (Brüksel, 2013), İstanbul Modern (İstanbul, 2013-2011), Martin-Gropius-Bau (Berlin, 2009), 22. São Paulo Bienali (São Paulo, 1994), Manifesta 1 (Rotterdam, 1996); 3. Gwangju Bienali (Gwangju, 2000), 2. Johannesburgh Bienali (Johannesburg, 1998) bulunuyor. 1986’da British Council Ödülü alan sanatçının davet aldığı misafir sanatçı programları arasında ise The Rockefeller Foundation, Bellagio Center (Bellagio, 2019), ArtPace (Teksas, 1997), New York State College of Ceramics at Alfred University (New York, 1994) yer alıyor. Eserleri Centre Pompidou, Art Gallery of Western Australia, İstanbul Modern, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Koleksiyonu gibi birçok koleksiyonda yer alan Tenger, İstanbul’da yaşıyor ve çalışıyor.