Graft
Graft
06.09-26.10.2019

Ahmet Doğu Ipek

Graft

Ahmet Doğu Ipek continues to investigate the concepts of volume, density, repetition, collision and transformation, adding new forms, found items and colour to his predominantly monochrome visual language.

The term graft, which has multiple meanings such as vaccination, inoculation or transplantation, is used to express the process of joining two plants together to grow as one in botanical terminology. In his new body of work, Ahmet Doğu Ipek references the concept of graft, creating hybrid forms from organic materials that intertwine. Grafting may also be applied as a metaphor to reflect on the injection of a creative idea to the work in the context of the exhibition. The found objects, conceived forms and textures do not segregate as separate forms but interweave without losing their essence. Graft creates a new and striking visual language, reflecting on the artist’s processes of developing multi-layered relationships with the city and nature, and perpetually challenging the limits of the material.

 

Ahmet Doğu Ipek (b. 1983, Adıyaman), recognized for his drawings that combine traditional materials such as watercolour and pencil with experimental techniques, also produces three-dimensional installations and works in collaboration with practitioners from different disciplines. In 2017, Ipek had a comprehensive solo show titled Days at the Galata Greek School presenting large scale watercolour drawings as well as architectural interventions and sculptural installations. In 2018, Ahmet Doğu Ipek was invited to the residency program, Cité des Arts in Paris, where he spent 6 months working. Ipek’s artist book consisting of 89 works each representing one day from the “Days” series was published in 2018 with the support of Saha Association. Ipek’s group exhibitions include; Neues Museum (Nürnberg, 2018), ArtScience Museum (Singapore, 2015), Museum Evliyagil (Ankara, 2017), Venue68 (Vienna, 2016), Baksı Museum (Bayburt, 2015) and Galeri Nev Istanbul. The artist whose works are included in institutional collections such as Arter, Istanbul Modern and OMM, lives and works in Istanbul.

*

Ahmet Doğu İpek

Aşı

Ahmet Doğu İpek’in Galeri Nev İstanbul’daki ilk kişisel sergisinde, sanatçının mürekkep ve suluboya gibi tekniklerle gerçekleştirdiği iki boyutlu çalışmalarının yanı sıra doğada izini sürerek topladığı ve ufak müdahalelerle düzenlediği üç boyutlu heykelsi yerleştirmeler de yer alıyor. Daha erken tarihli monokrom işlerinde titizlikle işlediği kitle, yoğunluk, süreklilik gibi kavramlar, sanatçının bu sergisinde bünyelerine yeni formlar, parçalar ve kimi zaman renkler katarak ifade alanını güçlendiriyor.

Sözcük anlamı kenetlenme, perçinlenme, doku nakletme olan aşı, botanik terminolojisinde iki bitkinin doku parçalarının kaynaştırılarak büyümeye devam etmelerini ifade eder. Bu bağlamda sergi, hem bir malzemenin yaratıcı düşünceyle buluşarak / aşılanarak yeniden  hayat bulmasını, hem de doğada bulunan organik oluşumların iç içe geçerek melez bir form yaratma sürecini yansıtıyor. İpek’in sergi mekanında yeniden kurguladığı buluntu form ve dokular, birbirleriyle bütünleşme sürecinde kendi özlerini yitirmeden ve birbiri içinde dağılmadan tek bir nesne hâlini alıyor. Aşı, sanatçının kent ve doğayla çok katmanlı ilişkiler geliştirme ve malzemenin sınırlarını durmaksızın deneyimleme süreçlerini de yansıtarak bir yanıyla tanıdık, diğer yanıyla yeni ve çarpıcı bir görsel dil yaratıyor.